Z inicjatywy Miejskiego Ośrodka Kultury w Żorach i we współpracy z gryfnie.pl oraz Urzędem Miasta w Żorach zawisną billboardy promujące śląską gwarę.
Obecnie na nowo odkrywamy piękno i wartość tego, co lokalne, unikatowe, nasze. Dobra "moda" na folklor, gwarę, poznawanie zwyczajów przodków to okazja, by zaznaczyć w przestrzeni miejskiej śląską gwarę.
- Gwara jest ważnym elementem śląskiej tożsamości - mówi Elżbieta Brygida Koczar, koordynator akcji. - Myślę, że wzbudza ona wesołość i pozytywne emocje, nawet u tych, którzy nie używają jej biegle, a na Śląsk przyjechali do pracy. Każdy z nas zna choć kilka przydatnych sformułowań, ja też, choć moi przodkowie nie pochodzą stąd.
- Dodatkowym elementem akcji jest podkreślenie jubileuszu 20 - lecia Centrum Edukacji Regionalnej, które działa w strukturach ośrodka - mówi Stanisław Ratajczyk, dyrektor MOK.
Do akcji przyłączył się serwis gryfnie.com, propagujący śląskość w gadżetach oraz odzieży. Charakterystyczne grafiki, będące znakiem rozpoznawczym marki, zawierają gwarowe słowa, jak np.: gryfno frelka, gryfny karlus, szmaterlok, grubiorz, koło, ojla, fusbal.
Billboardy z pewnością ubarwią miasto w obliczu tegorocznej szaroburej aury.
- Liczymy, że każdy kto w drodze na nie zerknie, po prostu się uśmiechnie i poprawi mu się nastrój - dodaje E. Koczar.